Alla inlägg under augusti 2010

Av indibandi zmurfs - 19 augusti 2010 17:55

Ett tips har kommit in till bloggen. Ifall man är intresserad av HJ20-serien så kommer Finspång IBK - IBF Norrköping drabbas samman på söndag. Matchen spelas i Aluceum, Finspång. Matchen beräknas starta 13.00 och det handlar alltså om juniorlag.


Vi har redan publicerat en liten intervju med Finspångs tränare Eliasson som har som mål att ligga i topp i båda HJ-serierna i vinter. Det blir lite extra krydda på matchen då Eliasson plockat med sig IBF-trion; Freddie Bergehammar, Jonathan Håkansson och Dennis Karlsson. Dock återstår frågan ifall dessa tre spelar på söndag?!


IBF Norrköping å andra sidan ska spela juniorallsvenskan och har redan matchat mot betydligt tuffare motstånd än Finspång kommer bjuda på, på söndag. Man åkte ju på stryk mot Åby Ungdom (H2) med 10-3, och enligt rykten ska man ha saknat sina toppspelare då. En match i matchen kommer ju vara mellan de både coacherna. Jimmy Eliasson vs. Niklas Sandell. Jag tror Finspång vinner. Punkt.


_______________________________________


Vad händer mer?


SSV har lämnat återbud enligt LIBK's hemsida och matchen imorgon blir därmed inställd. Tråkigt värre! Dock är det gameday för LIBK redan ikväll, då man möter Onyx i Nyköpings Sporthall. Sam Jonsson och Peter Norström får möta sin gama publik som fiender för första gången sen de blev värvade till LIBK.


Onyx som lyckades prestera ett bra resultat mot Järfälla kommer nog få det tuffare ikväll. Tror på en ganska stor seger för LIBK. 8-4 gissar jag på, ifall det klassas som storseger?!


______________________________________


På tal om matcher ikväll, så spelar Linghem match mot Succé i Skäggetorpshallen kl 20.00 Linghem känns ju superintressanta iår. Jag kan kanske tycka att Linghem borde ha spelat division 2 iår istället för Åtvidaberg. Men det handlar om att prestera under en hel serie ifall man vill vinna. Linghem fixade det inte förra året, men årets trupp är imponerande bra och dessutom ett år äldre. Spelare som Jesper Le-Claire, Martin Andersson och Lucas Pettersson är för bra för division 3 och kommer hjälpa Linghem till serieseger iår. Jag skulle inte bli förvånad om de går igenom serien obesegrad iår. En långsiktig satsning ser ut att nå ett delmål; avancera till division 2.


Succé däremot är det tvärtyst om. Niklas Persson från IBF Norrköping ryktas ha valt att komma hem till Succé och nobbat just Linghem, men även Linköping. Även Sebastian Sandberg sägs vara tillbaka i skäggetorpsklubben. Jag tror faktiskt Linghem både vinner den här matchen, men även är ett bättre innebandylag än Succé.


_______________________________________________


Kom gärna med fler tips om försäsongsmatcher! :)


/Bondzmurfen

Av indibandi zmurfs - 19 augusti 2010 00:01

Nu var det dags igen! På den här bloggen så satsar vi på aktivt skrivande då vi tycker att flertal bloggar har dött ut då, de verkar ha slut på idéer, tanker om vad de ska skriva. Vi på denna blogg har ett mål att producera ett inlägg per dag, vissa dagar får bli undantag.


Va inne på nätet och surfade runt lite och läste att IBF Norrköping har mött Åby IBK Ungdom i en träningsmatch. Enligt rykten ska IBF ha ställt upp med sitt Juniorlag och Åby IBK Ungdom med sitt div2 lag. Enligt Åbys hemsida slutade matchen 2-10 till Åbys favör. Åby som enligt hemsidan även kört ett fyspass då de tycker att det ger mer att spela trötta igenom en match och enbart vinna med 8 mål än att spela pigga och vinna med 10 bollar till. Enligt åbys hemsida.


Har IBF Norrköping något kvar idag? Hur ser JAS laget ut som de ska ställa upp med... Har faktist ingen koll på det idagens läge, vet att det iallafall leds av Niklas Sandell. Hur ser a-laget ut?Enligt rykten har de inte äns börjat träna?? IBF Norrköping som ungefär för sex år sedan spelade så pass högt upp att dem mötte Finspång Vallonbyggden Innebandy i serien, sedan har det bara gått neråt. Med tränarbyten och spelarförluster. Hoppas man kan bli mer uppdaterad inom IBF lite längre fram under säsongens gång!


På Öster sidan av Östergötland är det väl Åby som domminerat under årets gång. Vilka kommer domminera iår? FIBK med sina nyförvärv? Det återstår att se!



Jag surfade runt lite på oibf.nu och såg att det fortfarande inte finns någon Kapten för Östergötlands HJ17 lag!? Känns som det börjar vara dags att hitta någon nu. Eller ska 93 kullen dö ut lite? Om inte Stefan Hedlund hade haft P-15 hade han varit lämplig tror jag, Mathias Karlsson är även han med och involverad i ledarstaben i P-15. Är det äns några tränare som varit intresserad och skickat in intresseanmälan?


Den här helgen som kommer har jag inte så stor koll på vilka som spelar träningsmatcher. Lämna gärna en kommentar vart, när så kan man skriva lite om dessa matcher.


/vizzelzmurfen

Av indibandi zmurfs - 17 augusti 2010 22:42

Vi har kollat pulsen på ett lagen i både HJ20A och HJ20B. Vi har ställt ett par frågor till Finspång IBK’s juniortränare Jimmy Eliasson.


Hej Jimmy! Vi skulle vilja be dig svara på ett par frågor om dina juniorlag, hoppas det är okej?!

Hej, det är klart jag ska svara.

 

Hur har försäsongen varit?

Försäsongen har varit bra tränat upp till 3 dagar i veckan. mellan 15-20 spelare varje träning.


Hur ser den kommande serien ut för er?

Vi kommer att spela i både hj20A och hj20B vi har en ganska stor trupp och några från A-laget som är juniorer kommer komma ner och spela.


Hur ser eran spelartrupp ut i dagensläge? Nyförvärv/spelarförluster?

Vi har 3 nyförvärv från IBF Norrköping  Jonatan Håkansson, Dennis Karlsson och Freddie Bergehammar sen har det tillkomit 3 spelare från förra året som spelade i Div 4  Tom Kagevik, Robin Daag och Kristoffer Månberg.

 

Vart kommer ni hamna i serien?

Vi kommer att försöka vinna båda serierna så klart men tror ialf att vi ska va i topp i båda serierna.

 

Ni lyckades vinna DM P-94, ska ni ställa upp i klubblags SM för P-16? I såna fall hur kommer det gå?

Klart att vi ska vara med där hoppas vi går vidare från första gruppen sen kan allt hända :-)


Vart har du lärt dig ditt innebandykunnande ifrån? Utbildningar/kollegor eller erfarenhet?

Jag har själv spelat innebandy i 12 år. Sen har jag även dömt i 5 år . Har även block 1 utbildning och tränat IBf norrköping i många år .


Tack så mycket!

Tack!

Av indibandi zmurfs - 17 augusti 2010 11:22

Jag tänkte fortsätta med lite allmänt snack om säsongen som komma skall :)


__________________________________________________
_________________


Jag var inne och snuddade vid våra östgötska lag i division 1 mellersta svealand igår. Jag tänkte haka på det spåret igen, och fortsätta skriva lite kring det. Finspång har värvat smart inför omstarten i division 1, och jag tror de kommer hamna i yttersta toppen. Skulle de inte komma topp4 skulle jag bli förvånad. Åby är också nya i serien, men inte som ett nedflyttat lag, utan som ett uppflyttat. Jag tror Åby kommer bli en grym nykomlig som faktiskt kommer placera sig i toppen/övre mitten. Åbys vision om att ha ett allsvenskt lag inom snar framtid tror jag kan sluta med succé.


Mjölby har värvat Niclas Johansson som återvänder efter ett år i Norge. En bra värvning, men enligt rykten tappar man Jimmy Sandblom. Även Karl-Henrik Forssmed ryktas vara på väg bort. Åtvidaberg sägs vara på jakt. Mjölby var förra året ett topplag, och bör väl ha alla förutsättningar för det iår också. Men nja, jag tror man får nöja sig med en plats bakom både Finspång och Åby i årets serie. Plats 5-6 tippar jag.


Solfjäderstaden tränar nog hårdast och bäst av de östgötska lagen, även om jag vet att Finspång kört stenhårt också. Jag har dålig koll på värvningar där. Den ända jag vet är Mattias Strindler som är 37 år och senast kommer från Rimforsa. Den känns lite sådär va?! Joakim Bååth är ny tränare, och det ska bli intressant att se vad en så kompetent tränare kan åstadkomma med ett Solfjäderstaden som bör hamna i nedre mitten. Plats 8-9 skulle jag nog tippa.


Linköping Ungdom gjorde en överraskande bra säsong förra året och var länge med i toppen faktiskt. Frågan är om man får några förstärkningar från fjolårets Division 1-trupp som numera huserar i SSL, med tanke på att den truppen spetsats med ett flertal spelare. Rykten säger att man tappar ett par spelare till kommande säsong, och ser inte alls lika starka ut som förra säsongen. Men Linköping är alltid Linköping, men det ska bli intressant att se vart Linköping U står iår. Plats 7-8 tippar jag.


BK Vingen... Som jag skrev igår. De kommer få det jobbigt iår. Många förluster och mediokra division 1-spelare på pluskontot. Jag säger ändå tyvärr, men jag ser inte hur Vingen ska kunna hålla sig kvar iår. För östgötsk innebandy är det jättetråkigt ifall de åker ner, men jag tror inte man har det som krävs för att hålla sig kvar. Jag tippar på plats 11-12.


Om jag ska göra en tabell med bara de östgötska lagen så blir det såhär:

1. Finspång IBK

2. Åby IBK

3. Mjölby IBK

4. Linköping IBK Ungdom

5. Solfjäderstaden IBK

6. BK Vingen


__________________________________________________
______________


Vi har ju även ett par östgötska serier att fylla detta blogginlägg med. Jag började även att skriva lite om det igår i mitt inlägg, och jag fortsätter väl här..


KFUM Norrköping vet man inte riktigt vart de står. De är snabba med att meddela spelarförluster, men har inte presenterat något nyförvärv än mer än en uppflyttad junior. Dock är spelarförlusterna stora och här kommer en sammanställning:

Olof Johansson, Jonas Hennisch, Olle Karlsson, Wille Söderholm, Daniel Samuelsson, Emil Rejsmar och Kim Karlsson.


Dock florerar det rykten om att KFUM Norrköping värvat Johan Kallryd, Jonas Johansson och Jesper Eriksson från IBF Norrköping. Andreas Sivertsson sägs vara på gång till klubben. Frågan är om Simon Carlsson väljer att satsa för spel i A-laget detta år? Bråvalla kommer inte finnas nästa säsong, och det troliga är väl att topparna där kommer att förstärka KFUM Norrköpings trupp?!  Hur som helst, jag tror de får ihop det så pass bra att man blir ett topplag även iår.


Läste en intervju på www.goldenmountain.blogg.se med Mathias Karlsson där FBC Linköpings trupp bara kommer innehålla juniorer. Spelare födda 1990 och yngre. Precis som med Åby Ungdom så gillar jag när man släpper fram unga hungriga spelare, men jag ställer mig frågande ifall dessa pojkar har vad som krävs för att överleva en tuff seniorserie?! De må vara duktiga innebandyspelare, men det krävs mer för att lyckas på seniornivå i den här divisionen. Så gott som hela fjolårets FBC Linköping finns inte längre kvar. Tre spelare återstår, och resten är nya. Två nyförvärv är inkasserade; Mathias Österström från Åtvidaberg och John Fransson från Rimforsa. Jag tror man får slåss i botten av serien denna säsong och samla på sig rutin och växa till sig för att komma tillbaka säsongen efter på allvar. Jag hoppas man lyckas hålla sig kvar iallafall. Vi vet ju dock alla vad som hände förra säsongen när man var nära att bli nedflyttade, så risken att de åker ur är nog liten trots allt :/


Tyvärr uppdatarar inte alla föreningar sina hemsidor, och därför vet jag väldigt lite om Boxholm. Det som man kunnat läsa sig till är att de har en ny tränare. Men något namn är inte avslöjat. Men Boxholm är ett lag för toppen. Helt klart!


Rimforsa är beroende av sina fotbollskillar och i synnerhet Tobias Lundh. Lagkaptenen betyder otroligt mycket och tror jag är skillnaden på om föreningen ska hålla sig kvar i division 2 eller inte. Jonas Karlsson kommer få ta ett stort ansvar och måste producera - fast han bara är 16 år gammal!


__________________________________________________
__________________


Division 3 serierna och HJ-serierna kommer jag gå in på vid ett senare tillfälle. HJ är svårt att hitta information om, men ett allmänt tyckande kan däremot hamna här :)


Over and Out

/Sportzmurfen  

Av indibandi zmurfs - 16 augusti 2010 12:59

Enligt förbundets hemsida läggs Valdemarsvik IBK ner, och istället kommer IF Trym att överta Vikens plats i serier. Det betyder att kommande säsong så kommer innebandyn i Valdemarsvik heta IF Trym. Vad det betyder för innebandyn i Valdemarsvik har jag ingen aning om. Men jag antar det det har noll betydelse eftersom det egentligen bara blir ett namnbyte för spelarna.


___


I fredags var jag och såg när Berg väntat slog Mantorp. Bergs IK som iår kan bli något av en underdog i och med värvningen av Kim Sundin. Rykten säger även att Jimmy Sandblom kommer ansluta till truppen inom snar framtid. Matchen i fredags är dock inget att hänga i julgranen. De två första perioderna var ändå skapligt jämna, men i tredje perioden la Berg i en extra växel och visade att man är det bättre laget. Mantorp har tappat sina två poängkungar från förra året; Eddy Magnusson och Markus Adolfsson. Men de har även några nyförvärv vilket gör att de möjligen kan bidra till att man gör en bättre säsong iår, än den man gjorde förra året. Berg vann matchen med 6-4, vilket inte är några imponerande siffror.


Berg spelade även två matcher på lördagen, som jag däremot inte såg. Då mötte de Åsbro GOIF som till vardags spelar i Division 2 - Örebro. Man lyckades på i första matchen spela 5-5 mot deras A-lag. Den andra matchen var mot Åsbros B-lag som spelar i division 3 - Örebro. Enligt rapporter så spelade även Berg med en hel del reservspelare och förlorade också med 9-6.


Tränare Hågård säger till Bergs hemsida:

"Sammanfattningsvis kan sägas att Bergs IK återigen levererat relativt bra motstånd sätt till förutsättningarna. Mantorp är vi klasser bättre än och Åsbro slår vi med utvilat och hyfsat ordinarie manskap."

 

Ifall det ska bli som jag befarar, dvs att Berg iår ska bli en underdog och eventuellt till och med ett topplag så behöver man höja sig. Jag tror inte dessa resultat skrämmer någon i årets Division 2 - Östergötland.


___


IBF Linköping gjorde förra året något av en succésäsong, då man som nykomlig klammrade sig fast i toppen av Division 3. Iår lär de inte bli sämre. Visst, de har tappat ett par spelare men stommen finns kvar. Dessutom har man spetsat truppen med Mantorpsduon Eddy Magnusson och Markus Adolfsson som varit klara för föreningen ett tag nu. IBF Linköping har nu presenterat ytterligare två nyförvärv. Christian Westerberg är klar för föreningen. Det är en ung spelare (1989) som kommer från Nyköping. Han har tidigare representerat Oppeby SK och Onyx IBF. Dessutom är Stefan Thalén från västeråsklubben Tillberga klar för IBF. En snabb forward som ska leverera poäng.


IBF Linköping har dessutom ett par namn till på ingång enligt föreningens hemsidan. En målvakt sägs vara klar inom kort.  


___


Åby Ungdom kommer satsa på träningsvilliga spelare. Enligt föreningens hemsidan så kommer de släppa fram unga hungriga spelare hellre än en gammal spelare som inte är lika hungrig. Frågan är bara om de har kvalité nog i sina yngre förmågor att hålla sig kvar i Division 2?


Frågan är dock med alla dessa farmalag (Åby Ungdom, FBC Linköping och Mjölby IBF) om det kommer komma några förstärkningar från lagen ovanifrån? Dock anser jag tänket helt rätt, och jag gillar föreningar som släpper fram de unga hungriga spelarna.


___


Division 1 - Mellersta är nästan en östgötaserie då hälften av lagen kommer från Östergötland. Åby, Finspång, Mjölby, Linköping Ungdom, Solfjäderstaden och Vingen. Åby har imponerat stort. Man kom tvåa i smögen, och krossade finska Westend Indians i fredags med 8-3. Samma lag som Linköping Ungdom bara spelade 5-5 mot. Finspång ser även de bra ut. Vinst mot Mjölby och Söderköping än så länge, och torsk mot Linköping IBK och Örebro. Dock gjorde man bra matcher både mot LIBK och Örebro. Så Finspång ser spännande ut.


Solfjäderstaden tappar Hovlund, och kommer nog hamna i mitten någonstans. Vingen är.. Vingen. Jag tror de åker iår. Man har tappat Johan Strandberg, Jonathan Karlsson, Mathias Pettersson och även nyköpingsgänget med tränare Ruohonen i spetsen. Nye Karsk är ingen mirakeltränare och tyvärr räcker inte nyförvärv som Erik Nilsson och snart klare Lino Ferrari för att klara sig kvar. Det blir respass iår!


Det kommer bli en helt sjukt intressant serie, som zmurfs kommer följa :)


___


That's all for now...


/ Sportzmurfen

Av indibandi zmurfs - 16 augusti 2010 11:58

Äntligen har innebandy dragit igång på allvar. Det är träningsmatcher varje helg som man kan åka runt och vara publik, kolla på vad Östergötland kan erbjuda inom innebandyn detta år. Vi har äntligen fått upp ett östgötsktlag i högsta ligan. Denna gången Linköping IBK, senast var det Finspång som var uppe där. Hoppas intresset höjs lite i Östergötland nu är Östergötland har ett lag i högsta ligan som spelar mot alla andra stjärnor.


I lördags besökte jag Nyköpingssporthall för att kolla lite på Onyx-Järfälla, väldigt besviken på det Järfälla presterade genom matchen, samtidigt förvånad över det Tom Iversjö och hans mannar skapade och genomförde matchen. Onyx som tidigare tappat stjärnorna Sam Jonsson och Peter Norström till Linköping IBK. Matchen slutade 3-4 till Järfälla som fortfarande har vunnit alla sina träningsmatcher.


Såg även BK Vingen möta Onyx b-lag. Vingen som verkar se väldigt bleka i år. Kommer de klara att hålla sig kvar? Är väldigt tveksam till det, men klart man hoppas att de krigar sig kvar i sin lilla, lilla lada. De förlorade sin träningsmatch kommer absolut inte ihåg med hur mycket, men förlust blev det.


Finspång förlorade en träningsmatch mot det allsvenskalaget Örebro SK, som leds av den tidigare Sportchefen Rågher Godin som nu gått till Örebro som Headcoach. Finspång förlorade matchen med 8-3 (rätta mig om jag har fel) rykten säger att FIBK spelade bra i 2 perioder och tappar lite väl onödiga mål i slutet. Denna match fick den unga Adam Segerberg göra debut i Finspångs märket.


Linköping IBK vann alla sina matcher i Elitturneringen, tyvärr kunde man inte åka dit och beskåda de härliga matcherna, mest ledsen för man inte kunde kolla på Linköping IBK-Storvreta. Men det kommer jag säkerligen hinna under året att kolla på matcher i SSL.


Jag tackar härmed för mitt första inlägg på denna fantastiska blogg!

/vizzelzmurfen

Av indibandi zmurfs - 16 augusti 2010 11:21

Hej och välkomna till Östergötlands indibandizmurfs :)


På den här bloggen kommer vi skriva lite om innebandyn i Östergötland. För ett tag sen florerade det ett överskott av innebandybloggar här i Östergötland, men a någon anledning är det modet ute och idag finns det knappt några kvar. Vi är ett par innebandyintresserade zmurfs som därför tar saken i egna händer och startar en egen blogg för att se ifall det fortfarande finns intresse för östgötska innebandybloggar.


I grunden kommer det handla om senior- och juniorinnebandyn i länet, främst på herrsidan. Givetvis kommer det handla allmänt om innebandy också. Vi får helt enkelt se vart det slutar, och vad vi känner för att skriva om.


//

Gammälzmurfen

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

143 besvarade frågor

Gästboken

Omröstning

Vilket lag vinner H2 säsongen 12/13
 Bergs IK
 Boxholms IBK
 IBF Antvarden
 IBF Linköping
 IBF Norrköping
 IBK Succé
 Linghems SK
 Linköping FBC
 Linköpings Universitets AIF
 Solfjäderstaden IBK
 Åby IBK Ungdom

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<<
Augusti 2010 >>>

Antal zmurfvisningar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Translate

Föreningar i Östergötland


Ovido - Quiz & Flashcards